Wetenschap

Onderzoek naar de effectiviteit van dialogisch schrijven

Onderzoeksproject in een notendop

In dit project onderzoeken we hoe we twee beproefde NRO-interventies voor schrijven en dialogische gesprekken op een betekenisvolle en effectieve manier kunnen integreren voor bovenbouwleerlingen in het basisonderwijs. Dit biedt leerkrachten de mogelijkheid om meer uit hun taalonderwijs te halen en de onderwijstijd evenwichtiger te verdelen over de verschillende taaldomeinen. We verwachten dat een geïntegreerde aanpak – die uitgaat van betekenisvol communiceren over teksten in verschillende contexten – bijdraagt aan een betere schrijf- en gespreksvaardigheid.

Onderzoeksvraag

In hoeverre verbetert een dialogische schrijfinterventie (integratie Tekster + MODEL2TALK) de schrijf- en gespreksvaardigheid van bovenbouwleerlingen in het basisonderwijs?

Onderzoeksdesign

Publicaties

Lees hier het volledige onderzoeksrapport.

Meer weten?

Voor vragen over deelname aan het project of over aanvullende informatie, neem contact op met de projectleider Renske Bouwer: r.bouwer@uu.nl